Türk Savunma Sanayisinde Gelinen Son Durum | C4Defence

Savunma Sanayii Başkanı Profesör İsmail Demir dün Anadolu Ajansı Finans Masası programına konuk oldu ve savunma sanayii alanındaki son gelişmeleri, çalışmaların hangi aşamada olduğunu açıkladı. Demir’in açıklamaları özetle şöyle:







F-35 Teslimatı:
1999 yılında başlayan bir katılım F-35, motor ağır bakımlarını ABD dışında yapan tek ülkeyiz. F-35 programından bir ortağın çıkarılması politik karar ile sağlanamaz, kararı tüm ortakların oybirliği ile alması gerek. Hatta ortaklığından ayrılsa bile yerine getirmesi gereken iş yükümlülükleri var. Bizim programdan çıkmamızın zaman ve maliyet arttırıcı tarafı var.

Biz bu programdan elde ettiğimiz bilgiyi kendi MMU programında kullanıyoruz.

İhracat Hedefleri:
Ekim itibariyle 2018 ihracatımız 1.5 milyar Dolar civarında. Bu yıl 2 milyar Dolar’ı aşmayı hedefliyoruz. MILGEM ihracatı kendi başına 1 milyar Euro’yu aşacak bir ihracat. Yine ATAK ihracatı da kendi başına 1.5 milyar doları aşacak.

Döviz Kurlarında Alınan Önlemler;
Ürünlerimiz belirli bir oranda dövize bağlı. Son çıkan kararla savunma sanayii TL'ye bağlı sözleşme imzalanması zorunluluğundan muaf tutuldu. Ancak biz yine de TL üzerinden sözleşme yapıyor, döviz kısım için ödeme tarihinde eskalasyon (fiyat artışı) veriyoruz.

BMC ile Altay Görüşmeleri ve Seri Üretim Süreci;
Altay tankı sözleşme görüşmeleri pratik olarak bitti. Sözleşmeyi yarın dahi imzalayabiliriz. Ama sözleşmeyi ilgilendiren bazı alt yüklenicilerin görüşmeleri devam ediyor. Örneğin Kore Cumhuriyeti’nin alması gereken iş payı için görüşmeler uzun surdu. Bu gibi sebeplerle gecikmeler oldu

Karasu'daki yatırımın durdurulduğu iddialarının asli yok. Maliyetlerin düşürülmesi adına Karasu yatırımı devam ederken yurt içindeki mevcut bazı tesislerin kullanılması yönünde bir ön çalışma yapılıyor. İlk Altay tankı sözleşmenin imzasından 18 ay sonra hazır olacak.

Zırhlı Araç ve Tank Koruma Sistemleri;
AKKOR aktif koruma sisteminin de geliştirilmesi projesini üç sene kadar önce başlattık. 2019'un ikinci yarısından sonra devreye girecek diye bekliyoruz.

Pulat’ın entegrasyonu başladı. Pulat'ın piyasadaki tüm tanksavar mühimmatlarına karşı etkinliği ve tankın üzerinde yerleştirileceği yerler önemli. Bunların testleri devam ediyor. Seri üretimi çok yakında başlayacak.

İHA Çalışmaları;
İHA’larda çeşitli boyutlarda hava araçlarını havada göreceğiz. Bu mikro boyuttan başlayarak gittikçe artan çeşitlenen tip ve kabiliyette göreceğiz. İleride jet motorlu versiyonları da olacak. Yetkinliğimizi daha da genişleterek entegre edilmiş sistemlerin komple harekatlar için güce sahip olmayı umuyoruz.

Hava Savunma Sistemleri;
S-400'un ilk sisteminin teslimi Temmuz 2019'da başlayacak, tarih değişmedi. İkinci sistem de bundan sekiz, dokuz ay sonra düşünülüyordu. Ama biz ikinci sistem için ortak üretim ve teknoloji paylaşımı konusunda daha etkin olmak adına sureden feragat edebileceğimizi sürekli soyluyoruz. Bizim için süre kadar teknoloji katılımı da önemli.

Ekim 2020'de Hisar-A'nın, Mayıs 2021'de de Hisar-O'nun teslimini bekliyoruz. Hisar-U çalışmaları da başladı. S-400 ve Eurosam ile oluşacak teknolojik ortamın Hisar-U’da etkili olacağını düşünüyoruz.

Milli Muharip Uçak (MMU) süreci ve Motor
Çeşitli ülkelerin MMU'ya ortak olma talepleri var. Bunları da değerlendiriyoruz.

MMU'nun her bir motorunun 25.000 lbs'nin üzerinde hatta 30.000 lbs'ye yakın bir itki vermesini bekliyoruz. Bu uçağın 2030’larda F-16’ların yerini almasını bekliyoruz.

MMU’nun prototipinde hazır bir motor kullanmayı düşünüyoruz. Ama diğer yandan da TRMotor adında bir şirket kurduk, sıfırdan motor geliştirme faaliyetlerine başladı. İşbirliği söz konusu. Rolls-Royce –Kale ile anlaşma imzalamıştı. Onlarla da görüşmelerimiz devam ediyor.

Yolcu Uçağı Programı
Yolcu uçağı (TRJet) konusunda bazı girişimler olmuştu ama bazı engeller çıktığı için onu buzdolabına koyduk gibi düşünüyoruz. Somut bir proje yok ama Türkiye’nin arayışı devam ediyor.

Özgün Helikopter T625
T625 helikopteri tek bir tip olarak kalmayacak, taşıma kapasitesi ve kabiliyetleri arttırılarak tam bir helikopter ailesi olacak.

ATAK-2
ATAK-2 için bir özgün motor hazırlayacağız.

ATAK Faz 2
ATAK Faz 2 helikopterin taşıma kapasitesini arttıracak bazı tasarım değişiklikleri yaparak daha fazla silah ve koruma sistemi taşınmasını öngören bir proje. Bunun da 2019 ortalarında kuvvetimizin envanterine girmesini bekliyoruz.

Nakliye Uçağı
Aktif olarak su anda bizim yürüttüğümüz karar verilmiş bir nakliye veya yolcu uçağı projesi yok. Sadece TSK'nin ihtiyacı olan sinirli sayıda uçakla girilmiş bir projenin fizibilitesi de düşük çıkar.

Hibrit Yakıtlı Roket Motoru
Dünyada yeni bir teknoloji olan hibrit yakıtlı roket motorları için Delta V adli şirketi kurduk. Hatta ilk küçük motorlarını ateşlediler.



Haberin Videosu :
https://www.pscp.tv/w/1vOxwVXnOVmJB

Kısa Link: http://c4news.me/1q4tp