Savunma Sanayisinde Performansa Dayalı Lojistik - İkinci Bölüm
PDL Sisteminin Geleneksel Yaklaşımdan Farkları
PDL sisteminin, neden bir ihtiyaç olduğunu ve nelere cevap olarak ortaya konduğunu önceki başlıklarda değinmiştik. Bu bölümde ise sistemin geleneksel lojistiğe getirdiği yeniliklerden bahsedeceğiz.
Bu sistemi anlamadan veya örgüt yapısına dahil etmeden önce organizasyonun PDL’ye ihtiyacı var mıdır sorusunu kendisine sorması gerekmektedir. Aynı zamanda projeler ve ihtiyaçlar ömür devrinde sağlanabilmekte midir? Bu soruların dışında diğer birkaç soru şu şekilde olabilir;
PDL sözleşmesi yapan firma, istenilen tüm fonksiyonları yerine getirebilecek midir?
Programın tamamında ve organizasyonun tüm kritik fonksiyonlarında bilgi akışı sağlanabilmekte midir?
Sözleşmede adı geçen tüm işler için gerekli yardımcı maddeler kim tarafından sağlanacaktır?
Organizasyonun temel yeteneklerine göre, işleme konan stratejiler amaçları karşılayacak mıdır?
Temel yeteneği olmayan ve kendi imkânlarıyla da üretimde bulunamadığı alanlarda stratejik ortak mı bulmalıdır yoksa diğer değerleri mi geliştirmelidir?
Sistemin geleneksel yapıya getirdiği gelişim, güvenilirlik ve sürdürülebilirlik gibi prosedürlere bağlıdır. Bu gelişimle birlikte gelen ve sistemin daha iyi işlemesine destek olan yeni teknolojiler de mevcuttur. Bunlardan birkaçı; «Açık Sistem Mimarisi», «Evrimsel Tasarımlar» (Artımlı, spiral, P3I, vb.) şeklinde sayılabilir (DAU, 2005).
Sistemin entegre edilebilmesi için farklı kaynaklar kullanıldığından, çapraz ödeme usulünde kaynağa ihtiyaç duyar. Geleneksel lojistikte karşılaşılan sorunlardan önemlilerinden biri olan temel gereksinimlerden oluşan kısıtları ortadan kaldırır.
Sektörde en önemli rekabet avantajı olan benzersiz ürün/hizmet üretme zorunluluğunu “Ortak Projelerle” ortadan kaldırır. Temel yetenekleri ve dış kaynakla sağlanan hizmet ihtiyaçlarını birleştirerek gereksiz maliyetleri kısar ya da ortadan kaldırır. Performansı arttırmak suretiyle, karışık sistemlerin (yolcu uçağı, savunma sanayisi, hızlı tren, vb.) ömür devrinin üretim sonrası devamını sağlayarak maliyeti düşürür (DAU, 2006).
Sürdürülebilirliği sağlamak için çözümler geliştirmek yerine tedarikçiler, bireysel değer sağlayacak işlemlerin arttırılmasına odaklanırlar. PDL; tamir, bakım, envanter ve kaynak karşılama gibi faaliyetler yerine, sorunun çözümünün altının çizileceği ve en çok son kullanıcıyı ilgilendiren sorunları üretime dönük ticaret ortaklarıyla çözer. PDL sistem performans sorumluluğunu son kullanıcıdan, üretime dönük tedarik hatlarına kaydırır.
Sağlayıcı, ihtiyaç duyulan parçaları sağlamak yerine, performansa dayalı bir sonucu karşılamakla yükümlüdür (Randall, 2010).
Tüm sistemlerde olduğu gibi, sürecin sağlıklı işlemesi için denetiminin de yapılması gerekmektedir. PDL, süreç sonucunda bazı kazanımları vermek zorundadır. Sürece başlamadan sorulan sorular da dikkate alınarak bazı kriterler PDL tarafından sağlanmalıdır;
Hazır olma değerlendirmesine ve yol haritasına uygun olma,
Sürecin ve altyapının etkinleştirilmiş olması,
Strateji ve planlamanın yapılmış olması.
PDL Sisteminin Evreleri:
PDL Sistemi birinci evresi:
Dinamik ayarlamaEntegrasyon – Performans çıktıları tek bir entegre tedarik ağına ihtiyaç duyar.
Yardımcı yönetim – Tedarik yardımcı yönetimi, ortaklar arasında değer artışını destekler.
Esnek karşılık kabiliyeti – Her türden değişime karşı hızlı tepkiye yardım eder.
Teşvik – Gelecekte oluşacak ortak bir maliyetini engeller.
Organizasyonda liderlik
Performansa dayalı oluşturulan anlayış – Çalışanlara PDL sistemi mantığı için eğitim verilmelidir.
Stratejilerde PDL ayarlamalarının geliştirilmesi – Dinamik yapıyı yaymak için bilginin kazanılması gerekir.
Bilgi sistemleri (BS)
Strateji – BS stratejileri, kapsamlı bilgi paylaşımı sağlar.
Sistemin mimari yapısı – Bilginin geniş anlamda kullanılabilmesi için BS iyi bir altyapıya ihtiyaç duyar.
Bilgiye ulaşılabilirlik – Bilgi doğru zamanda ulaşılabildiğinde değerlidir.
Çevre
Dengeleme politikası – Doğal olarak pahalı olan yapısından dolayı, bölgesel, ulusal ve uluslar arası politik dengelerden etkilenmektedir.
Tedarik üssü – Tedarikçi ile ilgili bir bilgi kaynağı, ağın performans çıktı kabiliyetini arttırır.
Kamuoyu algısı – Yatırım fırsatlarının geri dönüşü çok düşükse, yatırım iptal edilecektir.
PDL Sistemi ikincici evresi:
PDL Karar süreciBilgi farkındalığı – Daha iyi bilgi daha iyi kararlar vermeye yardımcı olur.
Karar-tepki süresi – Bilgiyi değere ihtiyacı olan kaynaklara ve yeniliğe destek olan yapıya dönüştürme.
PDL Sistemi üçüncü evresi:
EtkiTedarik zinciri yönetimi – Tedarik zinciri bu süreç ve fonksiyonlara, korumak ve sürdürmek için dahil olur.
Güvenilirlik – Yedeklemeyi ve tamiri azaltmayı temsil eder.
Süreç yönetimi – İşgören ve lojistik faaliyetlerin doğru işlememesi halinde ortaya çıkan maliyet çok büyüktür. PDL, programlamayla bunu önlemiştir.
Kaynaklar – Potansiyel maliyetten kaçınmak için uygulamanın sürekli dengelenmesi yöntemini kullanır.
PDL Sistemi dördüncü evresi:
Sürekli değer yaratmaMüşteri performans değeri – Tedarikçi ağı, müşteri değerine dönüştürür. Değer ürün değil, performanstır.
Mali performans – PDL, müşteri ve ağ için mali değeri yaratmada tedarik zinciri hizalama metodunu kullanır.
Müşteri değeri bilgisi – PDL’de bilgiye dayalı karar verme süreci, müşterinin değer katma ile desteklenmesi ve zamanla değerin nasıl artacağını tedarik zincirini hizalayarak öğrenir (Randall, 2010).
Şekil-1 Randall, Wesley S., Terrance L. Pohlen, and Joe B. Hanna. "Evolving a theory of performance‐based logistics using insights from service dominant logic."Journal of Business Logistics 31.2 (2010): 35-61.
İç içe geçmiş karışık sistemler için seçilmiş bir lojistik süreci olan PDL'nin sadece çerçevesini çizen bu yazıda, ancak ana hatlarına değinilmiştir. Kullanılacak tüm sistemlerde farklılık yaratacak bu sistemin, hepsi için aynı şekilde değil, uygulanabilirliği test edildikten sonra işleme konulacak bir sistem olarak ele alınması gerekmektedir.
Bir sonraki yazımızda PDL politikaları ve daha önceki uygulamalarına göz atacağız.
Kaynakça
DAU, (2005), “Product Support Guide”, Defense Acquisition University Press
DAU, (2005), “PBL Toolkit”, ”https://acc.dau.mil/simplify/ev.php?ID=29497_201&ID2=DO_TOPIC
DAU, (2006), Performance Based Logistics: A Program Manager’s
PBL, (2005), http://216.54.19.111/~mountaintop/pbl2005/scopage_dir/pbl2005/req.html
Randall, Wesley S., Terrance L. Pohlen, and Joe B. Hanna. "Evolving a theory of performance‐based logistics using insights from service dominant logic."Journal of Business Logistics 31.2 (2010): 35-61.