SSM: Ambargo altındayız


Savunma Sanayii Müsteşar Yardımcısı Mustafa Murat Şeker, "Ülke olarak gizli bir ambargo altındayız. Bu durumun olumlu yanları var. Kendimiz üretmeye çalışıyoruz bu yüzden. Yapıyoruz da. Ambargolar bizi üretmeye teşvik ediyor." dedi.
AA
Savunma Sanayii Müsteşar Yardımcısı Mustafa Murat  Şeker, Savunma Sanayii Müsteşarlığı himayesinde Eskişehir'de  düzenlenen "Turboşaft Motor Alt Sistemleri Çalıştayı"nda yaptığı konuşmada,  üretim odaklı çalıştıklarını söyledi.

Müsteşarlığın iki misyonundan birinin Türk Silahlı Kuvvetlerinin  modernize edilmesi olduğunu belirten Şeker, "Yani ordumuzun en güncel, en modern  ekipmanlarla donatılması. İkinci misyonumuz ülkemizdeki savunma sanayisinin  altyapısının geliştirilmesi. Müsteşarlığımız bu misyonlar doğrultusunda 32 yıldır  gayret gösteriyor ve bugün itibarıyla buradayız." ifadelerini kullandı.

Şeker, Türkiye'nin 90'lı yıllara kadar bütün savunma sanayi ürünlerini  yurt dışından hazır aldığını belirterek, şöyle konuştu:

"Daha sonrasında Türkiye'de bir üretim safhasına geçtik. Geçtiğimiz 15  yıl içinde çeşitli kazanımlarımız oldu. Test altyapılarımız oluştu. En önemli  kollardan biri olan insan kaynakları oluşturuldu. Ar-Ge projeleriyle de bunlar  desteklendirildi. MİLGEM'i, ATAK'ı, ALTAY'ı, HÜRKUŞ'u, ANKA'yı yaptık fakat  bunların üzerindeki pek çok alt sistem, parçalar, dışarıdan aldığımız ürünler...  Tabii gelişmeye, geliştirmeye devam ettik. İnsansız hava araçlarımızın üzerindeki  kameraları geliştirmeye başladık. Bu kamerayı yurt dışından alıyorduk. Kendimizin  üretmesi gerekiyordu, çalıştık, ürettik."

"KÖTÜ KOMŞU EV SAHİBİ YAPAR" 

Türkiye'nin tamamen yerli motorlar üretmesinin mümkün olduğuna işaret  eden Şeker, konuşmasını şöyle sürdürdü:

"(ATAK helikopterini değişik ülkelere satalım.) dedik ancak motoru  yurt dışından getiriyorduk, önümüze engeller çıktı, satamadık. 'Küçük bir botu  satalım.' dedik, önümüze engeller çıktı. Dolayısıyla burada ayağımıza bağ olan  şeyleri gördük. Bundan sonraki stratejimizin ayağımıza bağ olan konulara  odaklanarak, bunları çözerek ilerlemek olduğunu biliyoruz. Bu nedenle  Müsteşarlığımız bir karar aldı ve bir Alt Sistemler Daire Başkanlığı kurdu. Şimdi  Ar-Ge çalışmalarımızı bu sistem üzerinden yapıyoruz. Ülke olarak gizli bir  ambargo altındayız. Bu durumun olumlu yanları var. Kendimiz üretmeye çalışıyoruz  bu yüzden. Yapıyoruz da. Ambargolar bizi üretmeye teşvik ediyor. Biz ne zaman ki  silahlı insansız hava aracını yaptık, anında dışarıdan 'Size artık kamera  satmıyoruz.' dediler. Biz kendimiz çalıştık ve ürettik. ASELSAN çalıştı ve bir  kamera yaptı. Uçurduk, oldu. Karşı taraftan bu sefer de 'Tamam, satıyoruz.'  mesajı geldi. İşimiz zor. Çok yakından takip ediliyoruz. Kötü komşu ev sahibi  yapar. Biz de mal sahibi olmak için gayret göstermeye devam edeceğiz."

Şeker, Turboşaft Motor Geliştirme Projesi'ni yaparken motorun içindeki  tahliye sisteminden yağlamaya kadar bütün alt sistemleri yurt içinde yapabilmeyi  ve motorun yüzde 100'üne sahip olabilmeyi amaçladıklarını belirtti. Şeker, "Bütün  hedefimiz bu. Onun için de bu çalıştayı organize ettik. Çok yoğun katılımcımız  var. Çalıştay boyunca yetenekleri ortaya çıkartıp iş birliği için adımlar  atacağız. TEI ne beklediğini anlatacak, buraya gelen katılımcılarımız da neyi  yapabileceklerini anlatacak. Birlikte ne yapılabilecek sorusuna cevap bulunacak."  dedi.

"PROJENİN DÖNÜM NOKTASINA GELDİK" 

TUSAŞ Motor Sanayii AŞ (TEI) Genel Müdürü Mahmut Faruk Akşit de  Savunma Sanayii Müsteşarlığı himayesinde, Erciyes Teknopark, Teknopark İstanbul,  Eskişehir Ticaret Odası ve Eskişehir Sanayi Odasının  destekleriyle düzenlenen  Turboşaft Motor Alt Sistemleri Çalıştayı'na katılanlara teşekkür etti.

"Bu Türkiye'nin başlattığı ilk büyük motor projesi. Yaklaşık 680  milyon dolarlık büyük bir iş." diyen Akşit, şöyle devam etti:

"Bugün bu projenin dönüm noktasına geldik. Motorun artık alt  bileşenlerini milli imkanlarla tasarlayıp geliştirerek, sanayicilerimizle  birlikte yol almak için bu çalıştayı organize ettik. 250'ye yakın firmamız,  550'ye yakın da temsilcileri bugün burada. Verimli bir çalıştay olmasını temenni  ediyorum."

ÇALIŞTAY YARIN SONA ERECEK 

Savunma Sanayii Müsteşarlığı tarafından, Kara Kuvvetleri Komutanlığı  ihtiyacına yönelik yürütülen Özgün Hafif Genel Maksat Helikopter Programı  kapsamındaki motor ihtiyacının yerli olarak karşılanması amacıyla Turboşaft Motor  Geliştirme Projesi başlatıldı.

Yarın sona erecek çalıştay kapsamında, yurt içi mevcut imkan ve  kabiliyetlerin azami ölçüde kullanılması amacıyla Turboşaft Motor Geliştirme  Projesi’nin sistem ve alt sistem gereksinimlerinin yurt içi alt yüklenicilerden  tedarik edilmesi için projenin ana yüklenicisi TEI ile katılımcı firmalar  arasında motor alt sistemleri, sayısal motor kontrol sistemi, test, teknoloji  kazanımı, imalat ve özel proses konularında görüşmeler yapılacak.

Milli olarak geliştirilecek ve üretilecek Turboşaft motoruna katkı  verecek alt yüklenicilerin proje kapsamında edinecekleri kabiliyetlerin, orta ve  uzun vadede Türkiye’nin savunma ve havacılık sanayisine büyük katkı sağlaması  hedefleniyor.
Measure
Measure
http://uzmanpara.milliyet.com.tr/haber-detay/gundem2/ssm-ambargo-altindayiz/77000/77101/